Nasza strona wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników i zbierania danych statystycznych oraz marketingowych - zgodnie
z Polityk? plików cookies. W każdej chwili mog? Państwo zmienić ustawienia i zasady przechowywania plików cookies w swojej przegl?darce.
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Aktualno?ci  
Grudniowy szczyt internetowy
15.12.2015

Przed świętami pod ciężarem klientów uginają się nie tylko galerie handlowe. Do czerwoności rozgrzewają się także internetowe łącza. Według statystyk ogólnopolskiej sieci światłowodowej Atman, w ubiegłym roku szczyt przypadł na 15 grudnia, a ruch w Internecie wzrósł aż o ponad 50%.

Dane Atmana nie pozostawiają złudzeń: w polskim Internecie jest coraz bardziej tłoczno, a grudzień jest coraz bardziej wymagający dla dostawców hostingu. W ostatnim miesiącu 2011 r. maksymalny ruch krajowy wchodzący w sieci sięgnął ponad 125 Gb/s, rok później wzrósł już do ponad 155 Gb/s. Co ciekawe, największy ruch w 2012 r. zanotowano nie w okresie przedświątecznym, ale tuż przed mikołajkami: 4 i 5 grudnia. W ubiegłym roku internautom udało się wywindować skalę do poziomu ponad 235 Gb/s. Szczyt przypadł na 15 grudnia, ale i dzień wcześniej ruch był bardzo wysoki wyniósł ponad 230 Gb/s.

Cztery lata temu największy ruch online przypadał na 20-22 grudnia, od trzech lat grudniowy szczyt przypada na 10-15 dzień miesiąca. Ruch online utrzymuje się na wysokim poziomie niemal do 25 grudnia tłumaczy Ewelina Hryszkiewicz, kierownik ds. produktu w Atmanie. Co ciekawe, w ubiegłym roku w Boże Narodzenie ruch w Internecie był zaledwie o kilkanaście procent niższy niż w normalny dzień roboczy, a jednocześnie wyższy niż w Wigilię. To oznacza, że w święta od Internetu bynajmniej nie odpoczywamy, korzystamy z niego cały czas bardzo intensywnie dodaje Ewelina Hryszkiewicz.

Ruch pod choinką

W ubiegłym roku na własnej skórze przekonał się o tym operator Sky Broadband, którego ruch internetowy w Boże Narodzenie osiągnął wartość dwóch terabitów na sekundę to o 100% więcej niż w roku poprzednim. Ponad połowa rekordowej aktywności była efektem internetowego streamingu, czyli filmów wideo dostępnych na żądanie. Liczba użytkowników aktywnie korzystających z internetowych usług Sky wynosi obecnie ponad 5,3 mln dla porównania, jego największy rynkowy rywal TalkTalk ma nieco ponad 4,2 mln klientów. Jemu również przydarzyła się historia z nieoczekiwanym wzrostem natężenia ruchu sieciowego, której doświadczył na początku grudnia. Przepływ danych urósł wówczas do 1,38 terabita na sekundę.

W 2013 roku Virgin Media przyznało, że świąteczny peak w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość ponad 6,4 terabita na sekundę. Operator starając się znaleźć wytłumaczenie takiego stanu rzeczy, wskazywał na świąteczne prezenty, z których znaczna część zawierała nowe urządzenia mobilne. W jednej chwili przybyło więc parę milionów internautów wzbogacających swoje nowe smartfony i tablety o różnorodne aplikacje. Sieciowy szczyt był zatem nieunikniony.

Koresponduje to ze statystykami Statista.com, gdzie przeanalizowano największe użycie sieci w święta w cyklu dobowym. Największy ruch, bo wynoszący aż 27,8%, miał miejsce w godzinach wieczornych od 20 do 22. Powodem zwiększonej aktywności w sieci w trakcie świąt może być również ewolucja, jaka dokonała się w kwestii wykorzystywania sieci przez przeciętnego użytkownika. Od mało angażującego zasoby serfowania przeszedł on do używania internetowego streamingu i korzystania z różnych form aktywności w portalach social media.

Gorączka zakupów

Wzmożony ruch powodowany jest oczywiście nie tylko przez znacznie większe zainteresowanie internetową rozrywką w okresie świątecznym, ale również przez przedświąteczne zakupy. Podczas gdy za oceanem za szczyt e-zakupowej gorączki uważa się Black Friday i Cyber Monday, w Europie konsumencki boom przypada na grudzień. Według Digital Index Online Shopping Prediction 2015 przygotowanego przez Adobe dokładnie na 7 grudnia. To właśnie wtedy następuje absolutny szczyt sieciowej sprzedaży.

Adobe przeanalizowało dane zbierane w trakcie minionych siedmiu lat, wliczając w nie 55 milionów zamówień i informacje pozyskane z 4500 platform zakupowych. Według prognoz, europejscy konsumenci w trakcie ostatnich dwóch miesięcy 2015 roku wydadzą mniej więcej tyle samo, ile przez cały ubiegły rok. Prognozowane kwoty, jakie przeznaczą również mogą imponować. Niemcy gdzie według raportu 60% wszystkich przedświątecznych zakupów dokonuje się właśnie drogą internetową wydadzą jednego dnia 517 milionów euro, Francuzi 341 mln, Holendrzy 129, a Szwedzi 95 mln.

W przypadku branży e-commerce największą obawą związaną ze wzrastającym natężeniem ruchu w okresie przedświątecznym jest wizja przeciążenia serwerów, które mają przed sobą zazwyczaj nie lada wyzwanie. Miliony jednoczesnych odwiedzin witryn portali zakupowych i dokonywanych w tym samym czasie transakcji potrafią przysporzyć kłopotów, o czym dowiedzieli się nawet najwięksi retailerzy jak np. Amazon, BestBuy, brytyjski Currys czy Tesco. Nieaktywność witryn już przez zaledwie kilkadziesiąt minut może kosztować miliony w przypadku tego pierwszego 40-minutowa przerwa spowodowała straty oceniane na prawie 5 mln dolarów.

Również w Polsce zdarza się, że sklepy internetowe nie wytrzymują oblężenia klientów. Zabezpieczeniem może być elastyczna chmura lub wysokowydajny serwer dedykowany rozwiązania nieszczególnie kosztowne, stanowiące natomiast pewnego rodzaju polisę ubezpieczeniową dla branży e-commerce w czasie grudniowej gorączki zakupowej.

Prognoza dla internautów

Takie zabezpieczenie jest o tyle istotne, że według prognoz Cisco Visual Networking ruch internetowy w Polsce w latach 2014-2019 wzrośnie czterokrotnie. Ruch w sieciach mobilnych zwiększy się aż trzynastokrotnie, zaś ten związany z usługami wideo w 2019 roku stanowił będzie już 70% całej sieciowej aktywności. Dla porównania, rok temu udział wideo stanowił 44% całego ruchu polskiego Internetu.

Według naszych danych w grudniu 2012 r. średni ruch krajowy w naszej sieci osiągnął poziom 54,8 Gb/s, rok później 69 Gb/s, a w 2014 r. osiągnął już wartość 128,3 Gb/s. Można się spodziewać, że w tym roku ta liczba za sprawą rosnącej liczby urządzeń mobilnych, coraz bardziej atrakcyjnej oferty serwisów streamingowych będzie jeszcze większa konkluduje Ewelina Hryszkiewicz z Atmana.

ATM S.A. jest notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie liderem polskiego rynku centrów danych i ekspertem w zakresie bezpieczeństwa transmisji i przechowywania danych. Pod markami ATMAN i Thinx Poland świadczy usługi kolokacji i hostingu oraz usługi w chmurze we własnych centrach danych o łącznej powierzchni 13 600 mkw. Wykorzystując swoje łącza zagraniczne i sieci światłowodowe w największych miastach Polski, ATM oferuje usługi szerokopasmowe, w tym dostęp do Internetu i transmisję danych. Głównymi odbiorcami usług są operatorzy telekomunikacyjni, media tradycyjne i portale internetowe oraz firmy z sektora finansowego, handlowego i przemysłowego.
Dokładniejsze informacje pod adresem:
www.atm.com.pl.



 
w góręw górę